Work 2018 - 2021

RESTORATION VII | Het grote afwachten | 2021 | 100 x 70 cm |

RESTORATION VII | Het grote afwachten | 2021 | 100 x 70 cm |

Dit is het 2e schilderij van de fabriek “Zuidwending in de Gemeente Veendam. De man met Hoodie staat op een stapel betonblokken en kijkt naar de zon’s opkomst? …of naar de zon’s ondergang? Zijn blik is bezorgd; zijn houding is afwachtend. De betonnen afrasterpalen liggen als een abstract lijnenpatroon door elkaar om opnieuw gebruikt te worden samen met het gaas? Dit schilderij gaat over de toekomst “Het grote afwachten” …

RESTORATION VI | Het schuldige station | 2021|150 x 100 cm |

RESTORATION VI | Het schuldige station | 2021|150 x 100 cm |

In dit grote schilderij (150 x 100 m) is het voormalige station van Appingedam te zien. Een station met een mooie maar ook zwarte geschiedenis. Via dit station zijn vele Joodse Groningers naar de vernietigingskampen vervoerd om nooit meer terug te komen. De goederenwagon op de achtergrond verwijst naar deze donkere geschiedenis…en de rails die naar het “oneindige” gaan.

RESTORATION V | Het schuldig spoor | 2021 | 150 x 100 cm |

RESTORATION V | Het schuldig spoor | 2021 | 150 x 100 cm |

De inspiratie bron voor RESTORATION V is het station Sourbrodt en de geschiedenis van de Vennbahn. Een eeuw lang was de Vennbahn de belangrijke “ijzeren” verbinding van Duitsland tot Luxemburg. Tijdens de WO I werd het een belangrijke aanvoerlijn voor Duitsland richting front. Nu is de Vennbahn bekend om het fietspad tussen 3 Europese landen. Zou het goed zijn om deze verbinding weer nieuw leven in te blazen, dus minder “spul” helemaal uit China?

RESTORATION IV | De nieuwe generaties | 2020 | 100 x 150 cm |

RESTORATION IV | De nieuwe generaties | 2020 | 100 x 150 cm |

De voormalige aardappelmeelfabriek de “Zuidwending” staat centraal in dit schilderij. Sinds 2011 wordt in de omgeving op grote diepte 200 miljoen m3 gas opgeslagen. Wij moeten af van de fossiele energie. Bovengronds moeten de veranderingen plaatsvinden, om de wereld voor de komende generatie leefbaar te houden RESTORATION IV spelende volgende generaties een grote rol, zij tillen cirkels, cirkels die als bouwmateriaal gezien kunnen worden, maar ook als verwijzingen naar de aarde.

RESTORATION III | De Toekomst | 2020 | 150 x 100 cm |

RESTORATION III | De Toekomst | 2020 | 150 x 100 cm |

De prachtig gerestaureerde strokartonfabriek “De Toekomst” uit 1908 is te zien. De naam van deze fabriek “ De Toekomst” ervaar ik als “zeer gelaagd”… Verwijst deze nam naar een donkere of lichte toekomst? De industrialisatie heeft onze welvaart enorm doen groeien. Een groei met heel veel goede maar ook hele slechte kanten. Bij de afgebrokkelde muur lijkt het erop dat de man in de voorgrond met herstel, met de restauratie is begonnen. Herstel van de Toekomst?

RESTORATION II |  " De Vrijheid" | 2020 | 150 x 100 cm |

RESTORATION II | " De Vrijheid" | 2020 | 150 x 100 cm |

In 1866 omsingelden 15.000 bezetters het Arkadi klooster met daarin 260 onafhankelijkheidsstrijders er waren 2 opties: gevangenname en foltering of zichzelf opblazen. Er werd gekozen voor het laatste. Met de gloed van de ondergaande zon, verwijs ik naar het drama uit 1866, een drama dat het begin bleek van vrijheid van Kreta. De “klimmers” zijn bezig met de restoratie van het klooster; de klimmer rechts bekijkt een leeg bouwplan, van een onbekende toekomst….

MESSAGE XVII |  FRONTBERICHTEN II |  2020 | 50 x 70 cm |

MESSAGE XVII | FRONTBERICHTEN II | 2020 | 50 x 70 cm |

MESSAGE XVII gemaakt na de 1e Lockdown in juni 2020. Tijdens het schilderen van MESSAGE XVI leek het de goede kant op te gaan, bij aanvang van MESSAGE XVII was de Corona weer helemaal terug . Achter de IC- verpleegkundige is een spliting te zien links of rechts. De verpleegkundige kijkt in dit schilderij ons niet zo liefdevol meer aan. De vraag blijft : Is dit het begin of het einde?

MESSAGE  XVI |  FRONTBERICHTEN I| 2020 | 50 x 70 cm |

MESSAGE XVI | FRONTBERICHTEN I| 2020 | 50 x 70 cm |

MESSAGE XVI gemaakt na de 1e Lockdown in mei 2020 MESSAGE XVI is een portret van een verpleegkundige* die door de IC- kleding volledig beschermd is. Je ziet helemaal niets van de persoon ook helemaal niets persoonlijks. Het enige wat je ziet zijn haar ogen, vriendelijke liefdevolle zorgzame ogen. Wat is het bericht wat zij leest..is het positief? Wat moet zij in dat zonovergoten landschap? Is dit het begin of het einde?

RESTORATION I | De Humaniteit | 2019 | 100x180cm |

RESTORATION I | De Humaniteit | 2019 | 100x180cm |

Een oude drukkerij in Leipzig, de stad van de boekdrukkunst, heb ik “losgeweekt” van de binnenstad. De plastic “restauratiedoeken” doeken, heb ik de kleuren gegeven van de Duitse vlag. De klimmer/bouwer in de voorgrond kijkt naar een geabstraheerde plattegrond de binnenstad van Leipzig. Onder de plattegrond ligt een tekening van de Vitruviusman van Leonardo da Vinci, de Vitruviusman het symbool van het humanisme. Is de bouwer bezig met de restauratie van het Humanisme?

THE SOURCE   150 x 100 cm

THE SOURCE 150 x 100 cm

Het schilderij “The Source” (2019) gaat over een “fictieve” vluchtelingenstroom van “onszelf” van mij, van ons Westerlingen dit n.a.v. de vluchtelingencrisis uit 2015. In het schilderij met de titel “ The Source” laat ik open: -waarom de mensen vluchten - waar de mensen naartoe vluchten - wat is de betekenis van deze Bron is waar de vluchtelingen naar toe lopen.

ON THE OTHER SIDE | Aan de andere kant | 2018 | 100 x 70 cm |

ON THE OTHER SIDE | Aan de andere kant | 2018 | 100 x 70 cm |

ON THE OTHER SIDE is geïnspireerd op een gedicht van de Drentse dichter Peter van der Velde. De “andere kant” maakt nieuwsgierig, reislustig, een oorzaak van grote toerisme stromen. Vaak is echter de “andere kant” niet anders dan “deze kant”. Het zien van “ de andere kant” zorgt vaak voor ene deceptie. Daar sta je dan… kijkend naar de andere kant…

MESSAGES | De Waarschuwing |  2018 | 100 x 70 cm |

MESSAGES | De Waarschuwing | 2018 | 100 x 70 cm |

MESSAGES is gesitueerd in Parque Nacional de Ordesa y Monte Perdido (Spaanse Pyreneeën). 2 jonge mannen kijken in het dal van het natuurgebied. Daar zijn tot in de verte vuren te zien. Zijn het beginnende bosbranden, of ouderwetse rooksignalen. Een soort klassieke Messages? Geen smartphone-alert, zoals bij de zittende jonge man, maar rooksignalen. Is het een waarschuwing?

MESSAGE  XIV | De Ooievaars | 2017 | 50 x 70 cm |

MESSAGE XIV | De Ooievaars | 2017 | 50 x 70 cm |

MESSAGE XIV is een portret van de jonge cabaretière en zangeres Sanneke van der Meulen. Sanneke heeft in haar jonge carrière inmiddels met bekendheden als Bert Visscher en Freek de Jonge gewerkt. Zij werkt nu samen met Marieke Klooster( Vrouw Holland). Het portret is gemaakt n.a.v. haar bijzondere voorstelling over de “bekende” biologische klok. Op de achtergrond zijn alvast ooievaars uit Roderwolde te zien…

MESSAGE XV | Zelfportret | 2018 | 50 x70 cm |

MESSAGE XV | Zelfportret | 2018 | 50 x70 cm |

MESSAGE XV is in 2022 aangekocht door het Drentsmuseum. MESAGE XV is een zelfportret uit de serie MESSAGE, waar de “gewone” Nederlander centraal staat: vluchtelinge uit Aleppo, een illegaal uit Nigeria, een hoogbejaarde landarbeider, een jonge vrouw met een progressieve spierziekte. Iedere geportretteerde met een eigen verhaal kijkend naar de “moderne Vermeer” brief, de smartphone.

MESSAGE  XIII | De Kracht | 2017 | 50 x 70 cm |

MESSAGE XIII | De Kracht | 2017 | 50 x 70 cm |

MESSAGE XII is geschilderd met een kleurrijke achtergrond. De blik van de hond leidt onze blik de diepte in … een klein knikje met de kop naar links zorgt ervoor dat de hond, iets buiten het kader kijkt. De jonge vrouw leest een bericht op haar smartphone, de wind waait door haar haar…het is koud. Haar linkerarm rust de knoppen van een scootmobiel. Ondanks alles blijft de jonge vrouw in haar kracht. Deze kracht is verbeeld in dit werk.